Transparens i fødevareproduktionen: data mining, analyser og KPI-overvågning

Posted on

I forlængelse af vores tidligere indlæg om hvordan fødevarevirksomheder kan få en mere effektiv produktion med transparente processer, bringer vi endnu et indlæg om transparens. Denne gang om hvordan fødevarevirksomheder kan gøre brug af data mining, analyser og KPI-overvågning

Styr fødevarevirksomhedens resultat, data mining, analyser og KPI-overvågning

Traditionelle ERP-systemer i fødevarevirksomheder omfatter hundredevis af standardrapporter, der genereres automatisk på måneds- eller kvartalsbasis. De omfatter derimod ingen former for analyser eller KPI’er (key performance indicators). Det er som at bakke en bil kun ved hjælp af bakspejlet!

Rapporter er nyttige, men de er gårsdagens værktøjer. Information er kun brugbar, hvis den er relevant, præcis og rettidig. Moderne ERP-systemer omfatter forskellige nøglekomponenter, der kan hjælpe fødevarevirksomhederne til at udvikle forretningen. blandt andet rollebaserede opsætninger, der skubber relevant information ud til udpegede ledere og brugere, præcis når de har brug for den.

Det er meget mere relevant at vide, når en vare nærmer sig udløbsdato, end at konstatere, at den er blevet for gammel. Med datamining kan man på baggrund af data tilvejebringe information om, hvilke produkter der sælger, hvor de sælger, og hvor høj indtjeningen er. Det skaber vækst i virksomheden. De fleste problemer i leverancekæden starter med fejldisponerede indkøb.

Når virksomheden kender de leverandører, der kan udføre komplette ordrer korrekt, kan indkøbet optimeres. Via KPI’er holdes ledelsen orienteret om driften og virksomhedens finansielle sundhed, så de hurtigt kan gribe ind, hvis man skulle komme ud af kurs.

Fordele ved data mining, analyser og KPI’er for fødevarevirksomheder

Med data mining, analyser og KPI’er, kan fødevarevirksomheder opnå en mere effektiv produktion, og opnå en række fordele og indsigter, som eksempelvis:

  • Indkøber I de rigtige ingredienser på det rigtige tidspunkt til den rigtige pris, og er produktionen effektiv?
  • Hvilke kunder er mest lønsomme, og hvilke af dem koster på bundlinjen?
  • Kan I øge produktionsmængden uden at tilføre yderligere aktiver
  • Hvad er jeres udgifter til vedligeholdelse?
  • Hvordan kan I blive agile og lønsomme på samme tid?
  • Hvor ligger produktionsomkostningerne over/under budgettet?
  • Hvilke produkter over- eller underpræsterer, og hvorfor?

Kunne du lide hvad du læste?

Hvis du følger vores LinkedIn-side, kan du holde dig opdateret på bloggens nyeste indlæg og deltage i diskussionen.

Du kan desuden læse mere om Columbus’ ERP-løsning til fødevarevirksomheder på vores hjemmeside.